Zsidó fogalomtár sorozatunk ezen részében a zsidó esküvőhöz kapcsolódó kifejezéseket mutatunk be. Nem fogjuk részletesen leírni a zsidó esküvő menetét, hanem a legfontosabb fogalmak értelmezésével rövid áttekintést nyújtunk arra vonatkozóan, hogy mi is történik egy hászenén, miben tér el egy nem zsidó esküvőtől.

 

Siduch: Szó szerinti jelentése: összekötni. A siduchról, zsidó párkeresésről bővebben itt olvashatsz.

Hatuna/hászene: Jelentése esküvő (az első verzió modern héberben használatos)

Aufruf: Az esküvőt megelőző sábesz reggel felhívják a vőlegényt a tórához, megdobálják cukorral, ünneplik, énekelnek, táncolnak

Mikve: Rituális fürdő. Az esküvő előtt a menyasszonynak, életében először, el kell mennie a mikvébe.

Ketuba: Házassági szerződés. Ezen irat aláírásával többek között arra kötelezi magát a vőlegény, hogy eltartja leendő feleségét. A ketuba arámi nyelvű dokumentum.

Hátán: vőlegény

Kálá: menyasszony

Niszuin: A férj, aki ezentúl gondoskodik a feleségéről, “szárnyai alá veszi”, bevezeti a házába a kálát. A Tóra kötelezi a férjet, hogy ezt (a niszuint) megelőzően csináljon a menyasszonnyal egy vásárlás (kinján) szerű tevékenységet, mely kifejezi a határozott szándékukat.

Kidusin: A “vásárlás” úgy történik, hogy a vőlegény gyűrűt húz a menyasszony újára a tanúk előtt, ezt megelőzően a vőlegény elmondja, hogy ez által a gyűrű által szenteli meg feleségét

Hüpe: Az esküvőn a hüpe által történik meg a niszuin. Mivel azonban megoszlanak a vélemények arról, hogy pontosan mi a hüpe, ezért áskenáz országokban három tevékenységet is végzünk, melyek mindegyike megfelel a hüpe 1-1 meghatározásának:

  • Bedekkolás – a vőlegény tanúk  előtt lefátyolozza a menyasszonyt
  • Hüpe – a vőlegény bevezeti a hüpe alá (pontosabban fogadja a hüpe alatt) a kálát
  • Cheder jichud – a hüpe után bevezeti a feleségét egy zárt helységbe, ahol először vannak kettesben

Sálom báit: Szó szerint házi béke/családi béke. Arra kell törekedni, hogy ez fennmaradjon. A zsidó gondolkodásmód szerint a házasság által a felek egy “mini” Szentélyt hoznak létre.

Sévá bráchot: Szó szerinti fordításban hét áldást jelent. Az étkezés utáni áldás után elmondják ugyanazt a hét áldást, ami már a hüpe alatt is elhangzott. Az esküvő 7 napig tart, azaz az esküvőt követő napokban is csinálnak az ifjú pár tiszteletére lakomákat (szeudát), ahol szintén elmondják a 7 áldást.