Papp Riki, kulturális antropológust, az ELTE Társadalomtudományi Karának docensét kérdeztük chanuka ünnepéről.
Gyakran hasonlítják chanukát a karácsonyhoz. Te, mint kulturális antropológus, hogyan tudsz viszonyulni a zsidó karácsony kifejezéshez?
Mint kulturális antropológus a “hanukarácsony” és a “zsidó karácsony” jelenségét is izgalmasnak tartom. Számos családban találhatunk zsidó és nem zsidó szülőket akik át szeretnék adni gyerekeiknek a nekik fontos tradicionális értékeket és identitáselemeket. Ez sokkal jobb szerintem, mint amikor az egyik fél kultúrája dominál. Az ilyen esetekben a hanuka és a karácsony megünneplése közös platform lehet a család számára, hogy ünnepeljék multikulturalitásukat. Ez jó példa lehet más családok számára is. A közösségi “hanukarácsony” rendezvények is lehetnek pozitívak amennyiben az egymás kultúrájának értő-értelmező és élményszerű megismerését szolgálja. Ilyenkor véleményem szerint az a járható út, hogy nem kombinálják a két ünnep jelentéseit, hanem külön-külön a hasonlóságokra és a különbségekre is felhívják a figyelmet.
A “zsidó karácsony” egy komplexebb jelenséget takar, hiszen nagyon sok zsidó családban ünnepelték a karácsonyt az elmúlt évtizedekben, mindenfajta keresztény tartalom nélkül. Ez egyébként a kereszténynek keresztelt nem zsidóknál is így volt….ebben az esetben az az izgalmas, hogy az egyes zsidó családok hogyan fogalmazzák meg kapcsolatukat a karácsonyhoz.
Számos helyen kutattál már a nagyvilágban. Melyik külföldi zsidó közösség chanukája nyújtotta számodra a legkülönlegesebb élményt? És miért?
Minden országban ahol jártam hasonló módon ünnepelték meg a hanukát, mint mi. Én személy szerint Budapesten szeretem a legjobban a chanukkát ünnepelni. Valahogy a hideg és a hó (már amikor van) és az ezzel szemben álló fény és meleg élménye elválaszthatatlan számomra.
Láttál-e magyar (askenáz) szemmel érdekes chanukai szokásokat?
Hát különleges szokásokat már nem. Ugyanakkor nagyon izgalmas, hogy ugye a chanukkiát úgy kell elhelyeznünk, hogy a fénye a külvilág számára is látható legyen, hiszen a chanuka ünnepe és jelentősége egyetemes! Arról is szól, hogy ha nem lett volna chanuka, ha elpusztult volna a Szentély és eltűnt volna a zsidóság akkor az Örökkévalótól kapott és minden ember számára hordozott üzenet és küldetés szünt volna meg örökre…Szóval a chanukia fényei minden embernek szólnak. Tudjuk ugyanakkor, hogy sokan nem nézik jó szemmel amikor a zsidóság nyilvánosan kommunikálja értékeit. Ennek egyik magyarországi sajátossága, hogy a chanukiát egyes zsinagógákban a kertben is elhelyezik, hogy a külvilág felé is világítson, ugyanakkor diszkréten a kert sarkába helyezik, hogy kizárja a negatív következmények lehetőségét.
Mit gondolsz, mi chanuka üzenete a XXI. század embere számára? Mi az üzenete a zsidó közösségek, zsidó személyek számára?
Amit az előbb elmondtam, vállaljuk, ünnepeljük zsidóságunkat és ne feledjük el, hogy van küldetésünk és ez a küldetés mindenki felé irányul. Ez a tétje annak is (és ezért is), hogy ki hogyan éli meg a zsidóságát.
Neked személy szerint mit jelent az ünnep?
A fentieken túl nekem személyesen ide Pesthez kötődik leginkább a chanuka. A Bethlen téri viccelődések, a barátaimmal való gyertyagyújtások, a családom értetlensége amikor először gyújtottam meg otthon a chanuka gyertyákat előttük, velük. Ezek mindig hiányoznak ha nem vagyok itt. Szerencsére most itthon ünneplek a fent említettekkel.
A zsidó humor kutatásának kiemelkedő személyisége vagy. Ismersz esetleg chanukához kapcsolódó viccet?
Így specifikusan nem. De elmesélem a mostani kedvenc viccemet.
Elmegy a jesíva bocher a rabbihoz és elé tesz egy passzust a Tórából:
– Rabbi kérlekkkkk segíts ebben a részben. Olyan régen tanulmányozom és nem értem!
Mire a rabbi:
– Várj egy kicsit, nemsokára jövök és elmagyarázom.
Erre a bócher:
– Elmagyarázni azt én is tudom, csak nem értem!!!!
Az interjút Miklós Dóri készítette