Már egészen kiskoromtól kezdve azt hallottam a családomban, hogy nagyon nem szép dolog a tetoválás, és még véletlenül se csináltathatok, akkor sem, ha felnőtt leszek. Felnőtt lettem és eszem ágában sincs. Több ok miatt sem.

Az egyik legfőbb ok, ami miatt egy zsidó nem csináltat tetoválást (amennyiben nem vallásos) az az, hogy a holokauszt idején nem választhatták meg felmenőink, hogy szeretnének-e tetoválást vagy sem. 

Az elmúlt években sokat foglalkoztam gyerekekkel, meglepetten hallottam, amint zsidó 10-12 évesek egy csoportja arról beszélget, hogy milyen tetoválása lesz, hogy ha felnőnek. Úgy éreztem, hogy közbe kell szólnom és fel kell őket világosítanom arról, hogy a zsidók nem csináltatnak tetoválást, ez nem hatott rájuk, viszont az a mondatom igen, hogy csak akkor temetnek el valakit zsidó temetőben, amennyiben nincs rajta tetoválást. Ettől annyira megijedtek, hogy (bízom benne) egy életre letettek arról, hogy megbélyegezzék magukat. E mondatom nem igaz, csak legenda. Számos külföldi oldalon is utána néztem, és minden megbízható forrás szerint akkor is eltemetnek valakit a zsidó temetőben, amennyiben van a bőrén tetoválás. 

Mi a Tórai eredete a tetoválásellenességnek?

Mózes harmadik könyvében, a Ködosim hetiszakaszban szerepel: “Bevágást halott miatt ne csináljatok testeteken és bélyegírást ne csináljatok magatokon; én vagyok az Örökkévaló.” (3Mózes 19:28)

Rási (Rabbi Slomo Itzhaki, 1040- 1105) magyarázata szerint azért nem szabad “megbélyegezni” magunkat, mert az ember az Ö.való alkotása, és úgy teljes ahogy van, az embernek nincs joga ahhoz, hogy formálja teremtője művét. (Természetesen egészségügyi okokból történő beavatkozásra e tilalom nem vonatkozik) Továbbá sok egykor élt nép I.teneiket ábrázolta saját testén, a zsidóknak, akiknek egy I.nük volt és van, nem szabad ábrázolniuk őt, mivel ez bálványimádásnak számítana, ezt pedig a Tízparancsolat is tiltja. 

Na de miért ne csináljuk még?

Az aish.com oldalon egy californiai rabbi, Menachem Levine a következő érveket sorakoztatja fel a tetováláskészítés ellen (a korábban leírtak mellett).

1.Régebbi korokban a rabszolgákat tetoválták azért, hogy mindenki tudja, kinek a tulajdonát képzik.

2.A zsidó filozófia szerint minden ember azért születik meg, hogy egyedi feladatát beteljesítse a világon. Ezzel párhuzamosan testünket ehhez a feladathoz kapjuk kölcsön az Ö.valótól, így nem szabad sem tetoválni, sem piercinget használni, mert ez azt fejezi ki, hogy nem tiszteljük saját testünket és saját teremtőnket sem.

3.Az emberek változnak, a tinta pedig örök. Nagyon sokan megbánják a tetoválásukat, hiszen már nem aktuális annak üzenete, vagy megöregszik bőrük, stb. A tetoválást fájdalmas műtét útján lehet csak eltávolítani (amennyiben lehet…).

Bízom abban, hogy a fent leírtak olvasása után sokaknak elmegy a kedvük a tetováltatástól..

Felhasznált források:

https://www.myjewishlearning.com/article/the-tattoo-taboo-in-judaism/

https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/631046/jewish/Why-Does-Judaism-Forbid-Tattoos.htm

https://www.aish.com/jw/s/Judaism-and-Tattoos.html

https://www.sefaria.org/Leviticus.19.28?lang=bi&with=Commentary&lang2=en